טיול בשוויץ

מאת: יונה דורון

השוויצרים קבלו במתנה טבע מהמם, השקיעו את מיטב כוחם בשימור ובפיתוח והתוצאה : ארץ נהדרת!

את טיולנו בן עשרת הימים התחלנו בעיר הנאה לוגאנו השוכנת לחופו של אגם בעל שם זהה. העיר מתהדרת בטיילת ארוכה ויפה, לחוף האגם, אשר חלקה מוצל בשדרה של עצי ערמון היוצרים חופה ירוקה וצפופה. יש בטיילת, כמובן, בתי קפה, מסעדות, דוכני גלידה ומזכרות. מעברו השני של הכביש יש בתי מלון אשר חלונותיהם ומרפסותיהם עטורים פרחים צבעוניים. הפארק העירוני נמצא גם הוא על חוף האגם וגדוש פרחים, דשאים ועצים רחבי נוף. באגם השלו שוחים בנחת ברבורים גאים וברווזים צנועים, זה בצד זה.

האטרקציה העיקרית בעיר (שאותה אסור לפספס!) היא העלייה לפסגת הר סן-סלבטורה. העלייה נערכת בשני שלבים: רכבת הרים ולאחר מכן רכבל. הנוף הנשקף מלמעלה (לא להתעצל ולטפס גם במדרגות למרפסת העליונה) הוא פשוט מהמם ! אגמים, נהר, גשרים, יערות, דשאים, בתי עץ מכוסים בפרחים – העין לא שבעה מן המראות !

התאכסנו במלון LA PERLA הנמצא סמוך לשדה התעופה בעיירה AGNO (5 ק”מ ממרכז לוגאנו). זהו מלון 4 כוכבים מצוין ובשל העובדה שאינו במרכז העיר מחיריו בהחלט סבירים.

מלוגאנו המשכנו לביקור קצר בלוקארנו השוכנת גם היא (איך לא?) לחוף אגם ומתהדרת בטיילת יפה ואלגנטית משלה. הקדשנו לה כשעתיים והמשכנו למפלי רייכנבאך השוצפים ואחר כך עברנו את מנהרת סנט גוטארד שאורכה 17 ק”מ.

תחנתנו הבאה הייתה העיירה MERLIGEN . בעיירה זו חי הסופר ארתור קונן-דויל, אביו מולידו של הבלש המפורסם שרלוק הולמס. כאן כתב את סיפוריו ובמפלים הסמוכים מצא את מותו כאשר החליק ונפל. העיירה מנציחה את זכרו בדרכים שונות. אנו התאכסנו במלון שרלוק הולמס. פרצופו של הבלש בעל המקטרת והכובע הוטבע על שטיחי הקיר, על שלט המלון ובעוד מקומות בלובי. הגענו למלון בשעות אחר הצהרים, מבלי להזמין מקום מראש, וקבלנו את החדר האחרון שהיה פנוי. בדיעבד הסתבר שזה לא היה חדר אלא דירת שלושה חדרים מרווחת אשר מחלונותיה נשקפו נופיה האופייניים של שוויץ !

למחרת בבוקר נסענו לקניון המדהים של הנהר AARA . ההליכה היא על שביל עץ רחב ונוח. הנהר האיתן זורם מלמטה, עצים צומחים משני הצדדים על ההרים והאוויר קריר וצלול. בהמשך הדרך עוברים מנהרות חצובות בסלע ורואים מפלים שוצפים. ההליכה נמשכת כארבעים דקות בכל כיוון. כדאי להצטייד במעיל דק או סוודר (גם בקיץ) והכי חשוב – מצלמה !

הנסיעה נמשכת בתוך נוף משגע (שאריות שלגים בצידי הדרך) עד לעיר היפה אינטרלאקן אשר בהחלט ניתן לכנותה גם עיר הפרחים. הרחוב הראשי הארוך מלא וגדוש חנויות, מלונות, מסעדות, בתי קפה ודוכני מזכרות. מבין המלונות התפעלנו מן ההידור של מלון גרנד הוטל ויקטוריה ומן המראות המקסימים הנפרשים ממרפסת הקומה ה-18 של מלון מטרופול. קאזינו קוראסאל, במרכז העיר, מתהדר גם הוא בגנים יפים ומזרקה וממולו יש דשאים ענקיים שעליהם נחתו כל כמה דקות מרחפים. נראה שזו האטרקציה העיקרית לצעירים בעיר הזו. השמים מלאים בחופות צבעוניות ענקיות אליהן קשורים שני אנשים המבקשים להדמות לעופות השמיים.

אנו התאכסנו במלון SONNE הנמצא בעיירה MATTEN הצמודה לאינטרלאקן. המלון היה נעים ונוח. המנהל צייד אותנו בכרטיסי אוטובוס התקפים לשלושת ימי שהותנו במקום ובהם יכולנו לנסוע חופשי למרכז אינטרלאקן, נסיעה שאורכה כחמש דקות בלבד. זה היה סידור מצוין שחסך לנו “התברברות” ותשלומי חנייה בעיר.

העיירה הבאה בתור , גם היא יפהפייה בזכות עצמה, הייתה GRINDELWALD וממנה למפלי TRUMMELBACH האדירים. בהמשך הטיול העיירות BRIENZ, BATENBERG ו –SPIEZ אשר את כולן אפשר להגדיר במילה אחת – מקסימות ! העיר הבאה, THUN מתייחדת בכך שהעיר העתיקה שלה נמצאת על אי בין שני נהרות והחנויות שברחוב הראשי נמצאות בשני מפלסים.

לא ויתרנו גם על עיירת הסקי והנופש האלגנטית GSTAAD ועוד אחת, פחות ידועה אך לא פחות יפה – SANEN.

בכדי לגוון במקצת בחרנו להגיע לעיירה GRUYERES שבה מייצרים את הגבינה המפורסמת. בקרנו במפעל, קבלנו הסברים מפי הפרה שרי (באוזניה…) ומסתבר שכל פרה אוכלת 100 ק”ג חציר ביום (!), נותנת 20 ליטר חלב שממנו מייצרים את הגבינה. קבלנו גם שתי פרוסות ארוזות לטעימה, היה מעניין.

בעיירה זו בקרנו גם בטירה מימי הביניים אליה ניתן להגיע בטיפוס רגלי בלבד. המקום היה הומה תיירים ובמסעדות כמעט ולא ניתן היה למצוא שולחן ריק בשעת הצהרים. הסיור בטירה בתוספת הסרט המוקרן במקום הכניס אותנו לאווירת התקופה והיה בהחלט מרשים.

לסיום טיולנו בשוויץ החלטנו לכבד בביקורנו את בירתה ברן. לשם כך נסענו קודם לעיירה MURTEN השוכנת לחופי אגם בשם זה. מצאנו מלון טוב ולא יקר, ANGE שמו. בילינו את הערב בעיירה הנאה ולמחרת בבוקר נסענו לברן ברכבת, נסיעה של חצי שעה.

העיר העתיקה של ברן מתהדרת במדרחובים יפים ותוססים, מלאי קשתות, שאותם חובק נהר הארה. התרשמנו מן המזרקות והפסלים אשר חלקם מתארים את גיבורי המקרא שלנו (שמשון הנלחם באריה, משה עם לוחות הברית) והצצנו גם לביתו של אלברט אינשטיין. כמו כל התיירים עמדנו גם אנחנו מול השעון העתיק והמפורסם של העיר וחיכינו לגלריית הדמויות הצבעוניות שתצא לדרכה בשעה עגולה ונוכל להנציחה במצלמתנו. לא שכחנו גם את הדובים, סמלה של העיר, והצטרפנו להמוני התיירים המבקרים ומצלמים אותם.

טיולנו בעיר נמשך עד לשעות אחר הצהרים ומשם חזרנו לMURTEN לבלות עוד לילה בנוף שוויצרי טיפוסי, לאכול מנת פונדו גבינה טעים ובכך לחתום את ביקורנו בארץ יפה זו.

פרטים אודות מחבר המאמר:

אם לשלושה וסבתא לארבעה. מורה ומחנכת לשעבר,

גרה ברחובות ואוהבת לפרוש כנף ולטייל בעולם.

אוהבת לכתוב ופרסמה כבר שני ספרים:

“תחנות בזמן” – קובץ סיפורים קצרים עם נוסטלגיה

“סוד במשפחה” – רומן שעלילתו מתרחשת בישראל ובפאריז.